"Delfinkowa" Kronika - Rok 2010. - DELFINKI - Środowiskowe Ognisko Wychowawcze Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, ul. 9-Maja w Szczecinie.

Szukaj
Idź do spisu treści

Menu główne

"Delfinkowa" Kronika - Rok 2010.

KRONIKA

Luty 2010 - Ferie - Wycieczka do szczecińskich Schronów.

Schron został ukończony przez Niemców w 1941 roku jako schron przeciwlotniczy dla ludności cywilnej. Budując go wykorzystano prawdopodobnie stare korytarze jeszcze z końca XIX wieku. Schron umieszczony jest na głębokości ok. 5 pięter. Od najwyższego wyjścia (Plac Zawiszy) do podłogi dolnego poziomu mierzy sobie 17 metrów wysokości. Jego ściany wykonane są z żelbetonu o grubości 3 metrów a sufit to 2,80 metrów. Najdłuższy korytarz w lini prostej ma około 100 metrów. Po przejęciu go przez Polaków w niedługim czasie został zaadoptowany na schron przeciwatomowy. Aż do początku lat 90-tych odbywały się w nim szkolenia Obrony Cywilnej.

Luty 2010 - Ferie - Wycieczka do szczecińskiego Oceanarium.

W Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie, od 15 października 2009 roku rozpoczęło działalność przepiękne Oceanarium. W oceanarium podziwiać można prawdziwy festiwal ryb we wszystkich możliwych kolorach i rozmiarach. Zanurzając się w podwodnym świecie mamy możliwość poznania: nadymek, muren, płaszczek, ukwiałów, arwanów, królów tanganiki, tropheusów, dyskowców, rozgwiazd, piranii, rogatnic, pięknych skrzydlic, rekinów rafowych. Oceanarium jest zwieńczeniem 20-letniej pracy. Prezentowane okazy pochodzą z Morza Czerwonego, Oceanu Spokojnego i Indyjskiego oraz ryby z Ameryki Południowej, Afryki i Azji.

Luty 2010 - Ferie - Wycieczka na wystawę naukową Eureka.

Wystawa, zatytułowana EUREKA, została otwarta 9 listopada 2002 r. Obecnie wystawa mieści się w byłym Domu Marynarza. Na wystawę można patrzeć, jak na naukowe wesołe miasteczko. Prezentowane eksponaty są najczęściej bardzo proste, jednak tak przedstawione, że działają na wyobraźnię. Wśród dzieci bardzo dużą popularnością cieszy się kula plazmowa, piłka unoszona przez strumień powietrza, słyszalny szept z drugiego końca sali, który jest ogniskowany przez dużą czaszę, niekończący się tunel. Niegrzeczne dzieci podłączamy do 500 tys. volt a grzeczne zamykamy w bańkach mydlanych.

Luty 2010 - Ferie - Wycieczka do Nadleśnictwa Kliniska.

Nadleśnictwo Kliniska w aktualnych granicach zostało utworzone w 1972r. z połączenia dawnych Nadleśnictw: Kliniska, Wielgowo i południowej części Nadleśnictwa Goleniów. W obecnym stanie zasięg terytorialny Nadleśnictwa Kliniska wynosi 71341 ha. Skorzystaliśmy z gościnności Ośrodka Edukacji Przyrodniczo-Leśnej. Na początek przeprowadzone zostały zajęcia edukacyjne na salce, potem przeszliśmy się Ścieżką Przyrodniczą, gdzie poznaliśmy wiele ciekawostek związanych z lasem. Wycieczkę zakończyliśmy przy ognisku wewnątrz drewnianej wiaty. Pieczone kiełbaski smakowały wszystkim znakomicie i była wspaniałym zwieńczeniem naszej wyprawy.

Marzec 2010 - Filmowanie naszej dzielnicy - Pomorzan.

Pod koniec 2009 r. nasze Ognisko brało udział w konkursie organizowanym przez Bank BZWBK. Konkurs dotyczył opracowania przez nas projektu ciekawych zajęć. Wpadliśmy wówczas na pomysł zorganizowania warsztatów filmowych. Wspólnie opracowaliśmy i wykonaliśmy komiks pokazujący nasze wyobrażenie takich warsztatów,  natomiast pani Magda opracowała merytorycznie projekt łącznie z jego kosztorysem. Ku naszemu wielkiemu zaskoczeniu zostaliśmy wyróżnieni otrzymując grant w wysokości 5.000 zł. Okazało się, że byliśmy jedną z pięciu nagrodzonych placówek w kraju, a jedyną w naszym województwie. Za tę kwotę zakupiliśmy potrzebny sprzęt: kamerę cyfrową, komputer wraz z oprogramowaniem do montażu video, dyktafon oraz statyw.
Jednym z warunków otrzymanego grantu było nakręcenie filmu o dowolnej tematyce. Po krótkim namyśle uzgodniliśmy, że nakręcimy film o naszej dzielnicy - Pomorzanach, ponieważ tu mieszkamy i tu jest nasza Mała Ojczyzna. Pan Czarek pomógł nam opracować scenariusz wyszukując ciekawe materiały o zabytkach i miejscach godnych uwagi. Pewnego wiosennego, marcowego dnia wybraliśmy się z kamerą w plener. Po drodze filmowaliśmy te wszystkie miejsca, które niby znamy na co dzień, jednak okazało się, że nasza dzielnica kryje sporo ciekawostek. Dzięki tym warsztatom poznaliśmy zarówno zawód filmowca, jak i scenarzysty, a dodatkowo poznaliśmy swoją dzielnicę. Po kilku miesiącach powstał nasz film
"Tu zaczyna sie nasz Świat" ... jesteśmy z niego niesamowicie dumni !!!

Październik 2010 - VIII Międzynarodowy Konkurs Modelarski w Goleniowie.

W dniach 01-03 października 2010 w Goleniowie odbył się Konkurs Modelarski pod patronatem Burmistrza Gminy Goleniów. W ramach imprezy odbyły się konkursy: Modeli Kartonowych, Modeli Plastikowych oraz Konkurs Modeli Statków, Okrętów i Żaglowców Klas „C”. Przy okazji mojego wyjazdu na Konkurs zabrałem ze sobą kilkoro moich podopiecznych z Ogniska TPD. Ola Kołodziejska zdobyła swoimi modelami dwa medale: SREBRNY za model Kościoła Wang w Karpaczu oraz BRĄZOWY za model Żurawia Gdańskiego. Serdecznie gratulujemy Oli.

Grudzień 2010 - Założenie akwarium.

Od grudnia funkcjonuje w naszym Ognisku akwarium. Żyją w nim różne rybki, które wspaniale zabawiają naszych wychowanków. Dzieciaki z wielkim zapałem obserwują aktywność rybek, starają się je karmić oraz z niecierpliwością oczekują na nowy narybek. Również nam, dorosłym, bardzo podoba się pomysł hodowli rybek. Daje nam to wiele radości oraz odprężenia w chwilach stresu.